Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Laat me je Helpen.

Lotte
Lotte

Laat me je Helpen. Vip31110

Registratiedatum : 01-06-17
Reputatie : 27
Aantal berichten : 9
Punten : 2611

Laat me je Helpen. Empty Laat me je Helpen.

Bericht van Lotte do 01 jun 2017, 15:11

Je hebt in je jeugd emotioneel trauma en misbruik gekend, je hebt je triggers geblokkeerd, en je hebt geleerd om negatieve gedachten te relativeren.

Je dacht te weten hoe je ervaringen van het verleden je gedrag, gedachten en gevoelens konden beïnvloeden dat heb je allemaal geanaliseerd en verbagitaliseerd en vervolgens genegeerd.

En dan breek je, er gebeurt iets met je en BAM! Je hebt plotseling moeite met alles in het leven. Je maakt je zorgen over hoe je eruit ziet. Je maakt je zorgen over wat een ander vind wat je zegt, over je woorden. Je maakt je zorgen dat iemand op je let en je doorgrond. Je moet perfect zijn. Je mag niet falen je bent de beste. Jij moet dat kunnen want jou krijgt niemand kapot. Maar je gedachten zijn vlagen van vroeger en nu. Verwarring begint te zegevieren. En de flashbacks geven de laatste klap. Je lichaam geeft op, word verzwakt door koorts en dromen. Je geest weet niet meer of deze zich in het heden of verleden bevind.

Je hebt zo hard gewerkt om je jeugd te overwinnen door keihard te werken en te presteren. Je hebt hard gewerkt om negatieve gedachten te negeren.
Maar nu ben je geconfronteerd met de persoon die je al lang vergeten bent. Je gaat liever dood dan daar weer mee geconfronteerd te worden. Je weet dat je hulp nodig hebt anders is het te laat.

Een anderhalf jaar later : Je kijkt in de spiegel en de persoon die naar je terugkijkt, zegt: 'Ik ben nog niet goed genoeg voor mezelf.Je hebt je nog steeds niet beter over jezelf gevoeld "

Heb je dan niets geleerd?

Jawel.
Het veranderen van overtuigingen over jezelf en het verbeteren van het zelfbeeld is moeilijk werk. Ja, je hebt je jeugd verkend om de oorsprong van negatieve gedachten te leren kennen. Ja, je hebt geleerd om triggers te identificeren en om irrationele gedachten te herstellen. Ja, je reis is op een nieuw en gezond pad en je voelt je wat beter.

Maar of het nu goed of slecht is, je bent nooit zonder alle gebeurtenissen in je leven die jouw geschiedenis uitmaken. Van tijd tot tijd kan de geschiedenis ons allemaal bezoeken op een manier die we niet hadden verwacht.
Je word zo gezegd"geactiveerd.".

Een begrafenis kan ons herinneren aan het verleden van een verlies of diep verdriet in verleden tijd. De geur van gemaait gras kan ons herinneren aan de kindertijd die we missen. Een lied kan pijnlijke herinneringen van je misbruik veroorzaken. Een ruzie kan leiden tot begraven gevoelens van angst en eenzaamheid. Een nieuw persoon in je leven kan je onverwacht onzeker maken over jezelf. Ook kun je plotseling apatisch, angstig, agresief of zelfs depressief of paniekerig worden wanneer gebeurtenissen zich voordoen, die oude herinneringen en negatieve gedachten opleveren. Je kunt het gevoel hebben dat je terugkeerd naar oud gedrag, met alle negatieve overtuigingen en gevoelens die je eerder had verwerkt, waardoor je je voelt alsof je op één of andere manier jezelf in het heden bent verloren. Je bevind jezelf niet in de juiste wereld. Je voelt je gehersenspoeld.Je zit in een bubbel en de wereld is wazig, je wilt weg.

Je bent nooit zonder je eerdere ik, hoezeer je die misschien wilt achterlaten. Je oude ik kan je van tijd tot tijd zelfs bezoeken. Maar je zegt dan: "Hallo, oude vriendin. Ik weet wie je bent. Ik weet hoe je je voelt. Laat me je helpen."

Genezing is een proces met upps en downs. Als je geactiveerd bent, neem dan de tijd om te begrijpen wat je heeft geactiveerd en hoe je reageert op de situatie.

Wat voel je?
Hoe reageert je lichaam?
Heb je een knoop in je buik?
Voel je je paniek?
Heb je je op deze manier al eerder gevoeld?
Zo ja, wanneer?
Onthoud dat als je geactiveerd wordt en áls dan die oude gevoelens en gedachten terugkomen, dan komen deze momenten en gedachten ook weer voorbij.

Herken je demonen en ontdek hoe je ze nu kunt beïnvloeden. Ontdek eerdere gevoelens zodat je nu in de huidige situatie je op dezelfde manier kunt voelen . Zijn er overeenkomsten met de vorige keer? Herinner je je vorige negatieve gedachten. Voel je het al minder worden dan?
Of voel je je nog beschaamd, overbodig en afgedaan? Wat in jouw geschiedenis hebben deze gedachten veroorzaakt?
Hoe is dit in je huidige situatie opnieuw naar boven gekomen?

Herzie negatieve gedachten, haal diep adem, doe mindfulness of andere vormen van zelfontspanning. Zorg voor jezelf.

En nogmaals: Je bent nooit zonder je eerdere ik, hoezeer je die misschien zou willen achterlaten. Zij zal je van tijd tot tijd komen bezoeken. Maar je kunt haar helpen door: "Het accepteren van jezelf, zowel vroeger als heden met alle gebreken en beschadegingen, dat is de sleutel tot verdere genezing.
Omhels wie je nu bent ... en wie je eens was."

Lotte

Meer blogs op
http://www.bravenewbooks.nl/lotteindewacht
Of
https://goo.gl/BWLM9o

Admin
Admin

Laat me je Helpen. Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21733

Laat me je Helpen. Empty Re: Laat me je Helpen.

Bericht van Admin do 01 jun 2017, 16:49

Prachtig verwoordt @Lotte ! Welkom op ons forum  Duim omhoog

Ik ga hem delen in ons netwerk ter inspiratie ♥️

Warme groet  Bloemetje

Lotte
Lotte

Laat me je Helpen. Vip31110

Registratiedatum : 01-06-17
Reputatie : 27
Aantal berichten : 9
Punten : 2611

Laat me je Helpen. Empty Re: Laat me je Helpen.

Bericht van Lotte do 01 jun 2017, 18:51

Dank je wel.
Ik hoop dat mensen eruit halen wat ze nodig hebben.
Groet
Lotte

Anonymous
Gast
Gast

Laat me je Helpen. Empty Re: Laat me je Helpen.

Bericht van Gast za 17 jun 2017, 08:14

Het kunnen opschrijven van dit soort dingen en gevoelens @Lotte helpt je zeker bij de verwerking. Helpt bij de opbouw van respect voor jezelf, en je zelfvertrouwen. Je verleden kan niet ongedaan gemaakt worden, maar je heden en toekomst heb je deels zelf in de hand. Door maar door te gaan met leven, door zoals je boven schrijft al het negatieve te analyseren en te beheersen, door bewust om te gaan met de momenten dat je opnieuw wordt geactiveerd. Ups en downs, zoals je zegt. Ik wens je ongelooflijk veel ups, steeds meer.

Joost
Tine
Tine

Laat me je Helpen. Vip31110

Registratiedatum : 09-07-17
Reputatie : 84
Aantal berichten : 31
Punten : 2728

Laat me je Helpen. Empty Re: Laat me je Helpen.

Bericht van Tine wo 12 jul 2017, 14:40

Wow wat treffend en aangrijpend verwoord! Zo fijn dat er ook anderen zijn die hetzelfde voelen of ervaren, ik begin namelijk wel eens te twijfelen aan mijin eigen vermogen om te kunnen "herstellen", vind dat het veel te lang duurt...
Door jouw woorden word ik eraan herinnerd dat het een moeilijk proces is, dat niet zomaar even is opgelost. Het is zo pijnlijk en ook heel erg alleen, terwijl je het liefst innig zou worden omarmd. Dat is tenminste mijn verlangen, wegkruipen in iets wat veilig is, maar dat is soms zo moeilijk om jezelf te geven.
Bedankt voor je woorden!
Chris

Anonymous
Gast
Gast

Laat me je Helpen. Empty Re: Laat me je Helpen.

Bericht van Gast wo 12 jul 2017, 20:25

Veel geduld hebben Tine-Chris, dat is de sleutel tot herstel. Te snel lukt het vast niet, dan sla je stukjes over die ook nodig zijn. Dus blijf vooral doorgaan met je proces, met je hersteltraject. Ook ik herken de behoefte aan geborgenheid. Zelfs een partner kan die geborgenheid niet altijd (begrijpend) geven. Het gaat verder dan dat. Heeft niets met seks te maken. Een ander mens gewoon vasthouden, en zelf vastgehouden worden, kan zo helend werken. Succes met het vervolg van je traject, en geef zeker niet op !
Joost
  • Reageren

Het is nu di 19 maa 2024, 08:09