Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Lichamelijke klachten door trauma's - door Onthecht

Admin
Admin

Lichamelijke klachten door trauma's - door Onthecht Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Lichamelijke klachten door trauma's - door Onthecht Empty Lichamelijke klachten door trauma's - door Onthecht

Bericht van Admin vr 30 okt 2015, 11:58

Lichamelijke klachten door trauma's en de spanning die je met je meedraagt:

Het begon 2 jaar geleden in 2013. Daarvoor had ik al veel hoofdpijn, maar die kon ik nog niet in verband leggen met mijn trauma's toen.

2 jaar geleden begon echter naast de hoofdpijn, heel veel rugpijn. Later volgde nekpijn, buikpijn, en pijn in de benen, en soms alles tegelijk, last van de gewrichten, heupen, voeten.
Ook werd ik naast die lichamelijke klachten heel erg moe.

Ik ging naar de huisarts, en die schoof het af op stress. Eerst geloofde ik het, maar later dacht ik toch dit zijn wel erg veel lichamelijke klachten en mijn functioneren gaat hier toch wel onder lijden. Ik ben toen naar het ziekenhuis gegaan en daar kreeg ik allemaal nare onderzoeken. Om er vervolgens hetzelfde antwoord op te krijgen het is toch stress want we kunnen niks lichamelijks vinden.

Later in mijn proces ging ik het er over hebben met lotgenootjes, met vroegkinderlijke complexe ptss en ik kwam er achter dat veel lotgenootjes lichamelijke klachten hebben.
Wat ook niet zo gek is, want er zijn nou eenmaal heftige dingen met ons gebeurd en ook dat moet het lichaam verwerken.

Later ben ik naar een pyschomatisch fysio therapeut gegaan en daar heb ik veel aan gehad.

Echter moet ik nog steeds leven met veel lichamelijke pijn, en me energie nog heel erg doseren en verdelen. Het is een proces waarvan ik steeds weer moet zorgen dat ik mezelf niet overbelast maar ook niet onderbelast. En ik erg me best moet doen om niet boos op me lichaam te worden als ik weer eens pijn heb. Want daar word het niet beter op namelijk.
Lichamelijke klachten en vroegkinderlijke traumatisering is weinig over bekend, maar ik denk dat er zeker wel een verband ligt.

De tips die ik zelf heb, en heb gevonden voor mensen die hier ook mee worstelen zijn:

1. Ga naar een pyschomatisch fysiotherapeut, die kan je begeleiden en oefeningen mee geven.

2 . Ga eens kijken wat je kan doen aan therapie gericht op je lichaam zoals bijvoorbeeld shiatsiu therapie, lichaamsgerichte pychotherapie, accunpuntuur, haptonomie oid, deze behandelingen vallen echter helaas wel binnen de alternatieve geneeswijzen wat dus betekend dat je dit of zelf moet betalen of je jezelf er aanvullend voor moet verzekeren.

3. Zoek iets wat je kan doen op de momenten dat je veel last heb van je lichamelijke klachten voor mij is dit bijvoorbeeld een warme douche nemen, of een warme kruik leggen op de plek of tegen de plek aan waar ik pijn heb.

4. Zoek een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

5. Wees lief voor jezelf, en word niet boos op jezelf, het is namelijk al erg genoeg dat je hier last van hebt.

6. Wat ook kan helpen: je spieren op de in ademing aanspannen en op de uit ademing ontspannen zodat mogelijk wat meer ontspanning in je spieren komt.

7. Als je de pijn echt niet meer trekt, bespreek dit met je huisarts wellicht weet de huisarts wel een oplossing of een tijdelijke oplossing.

En tot slot accepteer dat je hier last van hebt, en probeer je leven hier zo goed mogelijk naar in te richten.

BRON: onthecht.wordpress.com

  • Reageren

Het is nu do 28 maa 2024, 23:43