Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
X (Twitter)
LEDEN IN HET NIEUWS
In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen ! Bekijk HIER alle berichten in deze categorie
Gisteren was er bij Brandpunt een item over Bach en de Mattheus Passion. Dat muziek een helende werking kan hebben is natuurlijk wel bekend, hoewel nooit wetenschappelijk aangetoond. Nog nooit eerder heb ik naar de Mattheus Passion geluisterd, maar een experimentje kan nooit kwaad. Het is een lange zit, ongeveer 3 uur.
De eerste tijd had ik moeite met niet in slaap te vallen, ik moest mezelf iedere keer van het randje van de slaap terugtrekken. Gelukkig zitten er wat stukken muziek in die ik wel herken; ik heb in een hervormd tehuis gezeten en we moesten dus iedere zondag naar de kerk. Ik betrapte mezelf erop dat ik na zo’n stuk de dominee al heel plechtig hoorde zeggen: “Laat ons bidden”. Langzaam maar zeker ging mijn lichaam meedoen met de muziek, de tekst kon ik niet verstaan, af en toe kleine stukjes of wat losse woorden, net genoeg om te weten waar het verhaal was. Tot mijn stomme verbazing bedacht ik me opeens dat dit geweldige muziek is om op te masseren. Ik heb al jarenlang niet meer gemasseerd en zelfs mijn massageruimte opgedoekt, en was ook niet van plan om ooit nog te masseren maar toch riep de muziek dit bij me op. Het laatste stuk was me net iets te lang maar heb het wel geluisterd.
Over het geheel genomen heeft dit stuk toch wel op een bepaalde manier troost gegeven, ook wel iets van nieuwe energie en iets om over na te denken. Toch wel een bijzonder mooi en meditatief stuk muziek.
Een inspirerend bericht je Trijntje, ook ik vind rust in het luisteren naar muziek van mijn keuze en zelfs kan ik er mijn negatieve energie in kwijt als ik zelf ga zingen en raak die dan kwijt, het werkt als een soort therapie voor mij , ik kan het van harte aanbevelen !
Hoi Tonny, muziek kan ook kracht geven. 1 van de nummers die mij heel lang geholpen heeft is het nummer van Labi Siffre: Something inside so strong. Wat een geweldige tekst! Het is nog steeds een favoriet van mij. Muziek zegt veel, doet veel en er is gelukkig voor elk wat wils. Bach behoorde zeker niet tot iets wat ik luisteren wilde maar misschien herhaal ik dit stuk nog wel eens een keer. Wie weet geeft het dan een hele ander ervaring.
Het lijkt me heerlijk om te kunnen zingen, maar niemand wil mij horen zingen, zelfs mijn douche niet. In plaats daarvan heb ik wel verschillende instrumenten uitgeprobeerd, vooral fluit dat heeft als voordeel dat zingen niet gaat.
He Tonny, wat een leuke verrassing! Dank je wel. Het blijft een eindeloos en tijdloos nummer. De tekst geeft Kracht. Ik galm dan toch maar mee.
Misschien moeten wij ook maar eens de handen ineen slaan en dit nummer over het Binnenhof laten galmen. Even een statement maken.
Eind januari was ik op het Plein in Den Haag bij de manifestatie van Het Vergeten Kind. Ik was daar natuurlijk om die actie te steunen, maar ook om mijn gezicht te laten zien aan de vertegenwoordigers van de tweede kamer en heb me netjes voorgesteld. Aan het eind werd er De Glimlach van een Kind gedraaid. Het sloeg in als een bom en ik ben het Plein afgelopen. Ik was compleet de weg kwijt en draaide in cirkeltjes rond. Uiteindelijk ben ik het Plein weer opgestapt en rechtstreeks naar Johnny de Mol en heb hem gevraagd of hij me even vast wilde houden. Gelukkig deed hij dat zonder vragen. Daarna hebben we er wel even over gesproken en kon ik zonder ongelukken naar huis.
Muziek is toch iets heel speciaals.
Nog 1 keer dit nummer luisteren en mee galmen en dan kan ik er voor de rest van de dag weer tegenaan.
Tonny, dank je wel voor het plaatsen van dit nummer.
Ja muziek kan je ook helemaal terug in je herinneringen brengen, soms is dat gunstig en helpt het je bepaalde dingen een plek te geven.
Ik kan me ook je gevoelens op dat plein héél goed voorstellen toen dat lied gedraaid werd, met de tekst van sommige nummers kun je je helemaal identificeren en dan "hoor" je het lied niet meer maar "beleef" je het !!! En jouw idee om dit nummer over het binnenhof te laten galmen vind ik geweldig !! Misschien is het een idee om het als thema op onze website voorpagina te plaatsen ? Zoiets in de trant van: "Wat de politiek ook voor oponthoud voor ons bedenkt, ze krijgen ons er niet onder..." Wat vind jij daarvan?
Het maakt mij blij dat dit iets heeft kunnen betekenen voor jou Trijntje.. Hoe klein ook het gebaar is, ook dit is voor mij een "vorm" van elkaar helpen en bijstaan naar vermogen !
Hoi Tonny, hij draait alweer voor de 4de keer geloof ik. 5de keer, 6de keer...
Ik vind het een goed idee om er een thema van te maken op de website. Maar dan heb ik een vraagje aan jou: Krijgt de politiek ons er niet onder? Als ik zo kijk zijn we een stelletje makke schapen opgesloten in een veel te klein hok. Lam en murw geslagen! Is er nog iemand met een beetje pit? Volgens mij volgen we keurig netjes het pad waar de overheid ons overheen wil hebben: makke schapen. Het is niet alleen de overheid, we hebben het ons zelf ook aangedaan. Begin 2012 riep mevrouw Samson ons op om de handen ineen te slaan, ons te verenigen en als 1 man op te treden naar de politiek. Wat hebben we er van gemaakt? Natuurlijk kunnen we zeggen dat het aardig geweest zou zijn als Mevrouw Samson vanuit de commissie ons een helpende hand had toegestoken. Ze heeft het niet gedaan, we waren op onszelf aangewezen en wij hebben er een puinhoop van gemaakt. Dat is de enige conclusie die ik kan trekken. Ik verwijt de overheid veel, maar ik zie ook ons eigen aandeel.
Misschien kan dit nummer ons helpen?
Ik ga hem nog 1 keer draaien en dan is het genoeg voor vandaag.
Ja Trijntje, voor een groot deel heb je daarin gelijk.. het zijn de besturen die wij zelf aangesteld hebben die er een puinhoop van hebben gemaakt om hun eigen belangen te kunnen realiseren, in samenwerking met de politiek die blijkbaar accoord gaat met frauderende besturen, hen zelfs nog de hand boven het hoofd en in stand houdt, daarmee de lotgenoten/slachtoffers wederom een misbruikt gevoel bezorgd !
Popeye heeft in begin oktober 2012 in een persoonlijke mailwisseling, naar aanleiding dat zij hem verzekerde dat de door haar aangestelde commissie alles nauwkeurig op de voet zou volgen, mw. Rieke Samson al voorspeld dat dit zou gebeuren als het niet in goede banen geleid zou worden, Popeye had ook nog zijn hulp daarbij aangeboden, natuurlijk is dit ook weer volledig in de wind geslagen.
Tja wat kun je dan nog... in ieder geval laten wij ons niet monddood maken, hier hebben wij allen een stem en willen die ook laten horen !!! En ik ga nadenken over een nieuw thema waarin dit nummer centraal komt te staan !!
Hoi Tonny, welke besturen hebben wij zelf aangesteld?
Het begon met een groep Samson, daar was al gauw een groot probleem met JK, die door KLOKK naar voren was geschoven als bestuurslid. Hij bleek een dader met een strafblad. Mevrouw Samson was wel bereid om dit voor te leggen aan bv. het OM, maar wilde niets doen richting de lotgenoten! We moesten het zelf oplossen. Het was vooral voor Paul een klap. Paul en Marjolein richtte de stichting Skip op, een meerderheid was het daar niet mee eens en Nederland Heelt werd geboren. Het moddergooien onderling ging door en ik verdween al snel van dit veld. Daarna verdween de een na de andere en uiteindelijk bleven Carla, Emmie en Thomas over. Ik heb er mensen compleet aan onderdoor zien gaan. Carla verdween en Spekreijse nam de zaak over. Om te verhoeden dat Spekreijse de fusie doorzette en van Nederland Heelt een stichting maakte sprongen Hannes en Etty in het gat. Emmie werd gedwongen het veld te ruimen en nu hebben Hannes en Etty de vereniging in handen en zijn in geen velden of wegen te bekennen. Dit is heel beknopt de geschiedenis van Nederland Heelt. Welk bestuur hebben wij zelf aangesteld? Wat heeft mevrouw Samson of de cie er voor iets positiefs aan bijgedragen? Wat is de rol van de overheid? De overheid wilde inderdaad 1 lotgenotengroep en stelde iemand aan om dat te bewerkstellingen. Dat liep faliekant mis omdat Paul en Carla niet door 1 deur konden, omdat de verschillen te groot zijn en doordat de aangewezen persoon de zaken alleen maar erger maakte. 2 lotgenotengroepen werden morrend gedoogd. Spekreijse werd met open armen verwelkomd: Misschien dat hij rust in de tent kon brengen en er toch 1 lotgenotengroep van maken.(?!) Sander Band werd aangewezen als contactpersoon. Hij is teammanager van de afdeling Jeugdzorg en heeft de ballen verstand van slachtoffers en de gevolgen. Probeert het misschien wel maar zit met zijn handen in het haar en weet niet van doorpakken. Heeft hij jullie verteld dat Hannes en Etty hun functies neerleggen? Van Hannes heb ik vernomen dat hij hen met klem verzocht heeft aan te blijven. Ik heb dit bij Sander Band neergelegd maar daar (nog) geen reactie op gekregen. De bewindspersonen? Ach ik kan helemaal nergens iets positiefs van maken. Ik was bij het aanbieden van de excuses, daarna nog bij het overleg voor de schadecommissie. Persoonlijk vind ik Opstelten en Teeven hypocriet en de laatstgenoemde een huichelaar. Verder laten ze het samen met VWS bij Sander Band liggen. De commissie Samson is afgedaan, het rapport ligt in de la. Als slachtoffer kun je een beroep doen op het SGM, de hulplijn seksueel misbruik of SHN. Mocht je daar als slachtoffer niet tevreden mee/over zijn dan moet je naar Sander Band of........ de rechter. We zijn op ons zelf aangewezen. iedereen probeert op zijn of haar manier er mee om te gaan en het hoofd boven water te houden. We zijn allemaal kleine eilandjes die dobberen op de grote oceaan. Niets positiefs dus, maar .............dan hebben we ineens een stukje muziek.
Trijntje schreef:Hoi Tonny, welke besturen hebben wij zelf aangesteld?
Het begon met een groep Samson, daar was al gauw een groot probleem met JK, die door KLOKK naar voren was geschoven als bestuurslid. Hij bleek een dader met een strafblad. Mevrouw Samson was wel bereid om dit voor te leggen aan bv. het OM, maar wilde niets doen richting de lotgenoten! We moesten het zelf oplossen. Het was vooral voor Paul een klap. Paul en Marjolein richtte de stichting Skip op, een meerderheid was het daar niet mee eens en Nederland Heelt werd geboren. Het moddergooien onderling ging door en ik verdween al snel van dit veld. Daarna verdween de een na de andere en uiteindelijk bleven Carla, Emmie en Thomas over. Ik heb er mensen compleet aan onderdoor zien gaan. Carla verdween en Spekreijse nam de zaak over. Om te verhoeden dat Spekreijse de fusie doorzette en van Nederland Heelt een stichting maakte sprongen Hannes en Etty in het gat. Emmie werd gedwongen het veld te ruimen en nu hebben Hannes en Etty de vereniging in handen en zijn in geen velden of wegen te bekennen. Dit is heel beknopt de geschiedenis van Nederland Heelt. Welk bestuur hebben wij zelf aangesteld? Wat heeft mevrouw Samson of de cie er voor iets positiefs aan bijgedragen? Wat is de rol van de overheid? De overheid wilde inderdaad 1 lotgenotengroep en stelde iemand aan om dat te bewerkstellingen. Dat liep faliekant mis omdat Paul en Carla niet door 1 deur konden, omdat de verschillen te groot zijn en doordat de aangewezen persoon de zaken alleen maar erger maakte. 2 lotgenotengroepen werden morrend gedoogd. Spekreijse werd met open armen verwelkomd: Misschien dat hij rust in de tent kon brengen en er toch 1 lotgenotengroep van maken.(?!) Sander Band werd aangewezen als contactpersoon. Hij is teammanager van de afdeling Jeugdzorg en heeft de ballen verstand van slachtoffers en de gevolgen. Probeert het misschien wel maar zit met zijn handen in het haar en weet niet van doorpakken. Heeft hij jullie verteld dat Hannes en Etty hun functies neerleggen? Van Hannes heb ik vernomen dat hij hen met klem verzocht heeft aan te blijven. Ik heb dit bij Sander Band neergelegd maar daar (nog) geen reactie op gekregen. De bewindspersonen? Ach ik kan helemaal nergens iets positiefs van maken. Ik was bij het aanbieden van de excuses, daarna nog bij het overleg voor de schadecommissie. Persoonlijk vind ik Opstelten en Teeven hypocriet en de laatstgenoemde een huichelaar. Verder laten ze het samen met VWS bij Sander Band liggen. De commissie Samson is afgedaan, het rapport ligt in de la. Als slachtoffer kun je een beroep doen op het SGM, de hulplijn seksueel misbruik of SHN. Mocht je daar als slachtoffer niet tevreden mee/over zijn dan moet je naar Sander Band of........ de rechter. We zijn op ons zelf aangewezen. iedereen probeert op zijn of haar manier er mee om te gaan en het hoofd boven water te houden. We zijn allemaal kleine eilandjes die dobberen op de grote oceaan. Niets positiefs dus, maar .............dan hebben we ineens een stukje muziek.
overheid: You're doing me wrong, zo wrong.
Trijntje
Trijntje betreffend het opzeggen van Hannes en Etty via Sander Band van VWS, ik citeer hier 2 gedeeltes uit een email van Sander Band aan Popeye op 26 maart:
deel 1:
Inmiddels heb ik contact gehad met Hannes, toevallig net voor jouw mail van vanmiddag . Dat levert het volgende op.
Zeer recent is Hannes geopereerd. Dat lijkt goed uit te pakken, hoewel het nog te vroeg is om daar definitieve uitspraken over te doen. Hannes heeft richting mij aangegeven dat het voor hem niet verantwoord is om actief te blijven als bestuurslid van Nederland Heelt. Zoals ik ook heb gezien bij diverse andere slachtoffers, brengt zijn contact met andere slachtoffers veel bij hem teweeg. Kortom: om persoonlijke redenen wil Hannes zo spoedig mogelijk terugtreden als bestuurslid van Nederland Heelt. Omdat Hannes en Etty samen eraan begonnen zijn, destijds bedoeld in een poging om Emmy bij te staan, wil Etty tegelijkertijd met Hannes stoppen als bestuurslid.
Hannes en Etty zijn voornemens hun voornemen om spoedig terug te treden als bestuurslid met een mail kenbaar te maken aan de leden van Nederland Heelt. Daarbij willen zij de leden vragen zich bij hen te melden als zij actief willen worden als bestuurslid van Nederland Heelt en dus de taken van Hannes en Etty willen overnemen. Als er geen leden zijn die bereid zijn bestuurslid te worden, dan rest Hannes en Etty niets anders dan het opheffen van de rechtspersoon Vereniging Nederland Heelt.
Ik denk dat het heel verstandig van Hannes en Etty is dat zij hun grenzen (met name die van Hannes) goed in acht nemen en zorgen dat zij er niet aan onderdoor gaan. In de tijd dat ik vanuit VWS betrokken ben heb ik diverse slachtoffers over hun grens heen zien gaan, met alle uiterst vervelende gevolgen van dien. Hun voorgenomen route (mail aan de leden) is volgens mij de meest zorgvuldige die zij kunnen kiezen, zeker als ik rekening houd met de weinige energie die Hannes momenteel heeft.
deel2:
Het zal afwachten worden of er leden van Nederland Heelt zijn die de bestuurskar willen trekken. Als dat zo is, dan kan in 2014 een soort doorstart worden gemaakt. Als dat niet zo is, dan zal dat het einde betekenen van de rechtspersoon Vereniging Nederland Heelt. Als de vereniging ophoudt te bestaan, dan kunnen slachtoffers overigens nog wel voor hulp en ondersteuning terecht bij KLOKK (naast bij Slachtofferhulp Nederland en bij SKIP).
Het leek mij goed om je hier, als nauwe betrokkene in de afgelopen periode, over te informeren. Hannes weet dat ik dat doe. Ongetwijfeld heb je er begrip voor dat Hannes en Etty vanwege hun persoonlijke overwegingen totaal stoppen met hun activiteiten en contacten, met uitzondering van het richting de leden communiceren over hoe verder met Vereniging Nederland Heelt. Omdat zij de bestuursverantwoordelijkheid nog dragen kan ik hen daar niet van ontlasten.
Vriendelijke groet,
Sander
Oh en dank je wel voor de beschrijving over de geschiedenis van NH, wij waren er niet van het begin af aan bij, dus dit alles was bij ons niet bekend, ik moet zeggen dat dit een aantal zaken over bepaalde personen en hun gedragingen wel verhelderd, voorheen was het een compleet raadsel voor ons waarom bepaalde personen zich op een bepaalde manier hadden gedragen/opgesteld, nu zijn een paar dingen voor ons wel duidelijker !
Ik gebruikte de wij-vorm bij het stellen dat "wij" de besturen hadden aangesteld in dezelfde betekenis als jij toen je zei dat "wij" er een puinhoop van hadden gemaakt !! Natuurlijk zijn niet wij de veroorzakers !! Uiteraard zijn het die besturen die ons zogenaamd zouden vertegenwoordigen samen met de verantwoordelijke politici die de echte schuldigen aan de puinhoop/chaos zijn.. een goed bestuurder zijn is nl. een vak apart ! Als je mensen een organisatie laat besturen die geen kaas hebben gegeten van hoe het moet en je legt de "lat" (subsidie regels en/of statuten) waaraan zij zich te houden hebben te hoog dan volgt er geheid een chaos, de politiek had zich dit moeten realiseren en had de lat lager moeten leggen of iemand die van wanten wist als adviseur of medebestuurder mede moeten aanstellen, wat uiteraard niet is gebeurd waardoor de chaos is ontstaan, je zou haast gaan denken dat dit nu juist is wat de politiek heeft gewild zodat er uiteindelijk niet meer dan 2 stichtingen over zouden blijven, één voor het Deetman domein (KLOKK) en één voor het Samson domein (SKIP) !!!
En als laatste wat ons blijft.. de muziek... ja gelukkig wel zou ik zeggen, dat is voorlopig nog iets waarin wij zelf kunnen beslissen wat wij leuk vinden c.q. nodig hebben voor ons welbevinden... Ik heb er nog één voor je, je had het over dat we eilandjes zijn... dat brengt mij op Popeye's keuze als "lijflied" I Am A Rock...
Hoi Tonny, dank je voor het plaatsen van I am a rock. Ik heb het optreden van Popeye gemist op die leden vergadering omdat ik daar al vroeg ben weggegaan. Dat was toch dezelfde vergadering waar Spekreijse zich zeer dominant en overtuigd van zijn gelijk opstelde? Ik had meer dan genoeg van die man.
Het is al weer een paar dagen geleden dat ik Sander Band gemaild heb. Hij kan natuurlijk met vakantie zijn maar ik houd er rekening mee dat hij helemaal niet wil reageren. Ik heb hem verteld dat hij een aandeel in deze impasse heeft. oa doordat hij aan de ene kant zegt dat Hannes en Etty hun functie neerleggen, maar dat Hannes en Etty van iets anders overtuigd zijn. nl dat Sander Band met klem verzocht heeft om aan te blijven. Ik heb niet om uitleg gevraagd.
Ja, de overheid wilde liever 1 groep voor Deetman, -maar Klokk en Mea Culpa kunnen ook niet door 1 deur en er is nu ook een vrouwenplatvorm VPKK,- en 1 groep voor Samson. Alleen kunnen zij dat niet eisen. Er is van het begin af aan een druk opgelegd of gevoeld door veel mensen: Het moest allemaal snel: voordat het rapport uitkwam moest er al een organisatie zijn. Die druk kwam van mevr. Samson, Klokk en de overheid. Daarom zijn zowel Skip als NH opgericht zonder dat er een goede basis was. Maar goed het is geschiedenis, belangrijk is de situatie NU. Zolang Hannes en Etty blijven zwijgen gebeurd er niets.