Volkomen onverwachts stond er een meneer voor mijn deur met een grote doos. Hij was van st. Present, de organisatie die een vrijwilliger voor mij had die me geholpen heeft met de klussen rond mijn verhuizing. Was die vrijwilliger voor mij al van onschatbare waarde, nu kreeg ik van diezelfde organisatie een Kerstpakket. De tranen sprongen in mijn ogen. Het is niet zo dat ik in financieel opzicht het slecht heb, sinds kort heb ik een bijstandsuitkering en daar kan ik goed van rondkomen, dus nodig heb ik dat Kerstpakket niet er zijn ongetwijfeld mensen die het slechter hebben, maar toch raakte het me diep. Ik ben niet verwend in mijn leven, het is lang geleden dat ik zomaar iets kreeg. Het is het gebaar van deze organisatie wat me diep raakt.
Het doet me denken aan 2004, toen was ik dakloos en had mijn toevlucht gevonden in een oud verwaarloosd tuinhuisje. Om iets te doen te hebben was ik begonnen met de tuin op te ruimen. Toen het seizoen begon bleken de andere tuinders daar erg blij mee te zijn en als dank kwamen ze me dan ook allerlei plantjes, stekjes en zaadjes brengen om de tuin op te fleuren. Voor mij was dat zo iets onwerkelijks dat ik geen flauw idee had wat me overkwam en hoe ik daarmee om moest gaan. Kon ik dat zomaar aannemen? En de grote vraag en angst die me altijd bezig hield: Wat moet ik daar voor terug doen?
Ik vind het nog steeds moeilijk en onwezenlijk, maar...
Het is een klein zonnestraaltje in een donkere wereld.
Het doet me denken aan 2004, toen was ik dakloos en had mijn toevlucht gevonden in een oud verwaarloosd tuinhuisje. Om iets te doen te hebben was ik begonnen met de tuin op te ruimen. Toen het seizoen begon bleken de andere tuinders daar erg blij mee te zijn en als dank kwamen ze me dan ook allerlei plantjes, stekjes en zaadjes brengen om de tuin op te fleuren. Voor mij was dat zo iets onwerkelijks dat ik geen flauw idee had wat me overkwam en hoe ik daarmee om moest gaan. Kon ik dat zomaar aannemen? En de grote vraag en angst die me altijd bezig hield: Wat moet ik daar voor terug doen?
Ik vind het nog steeds moeilijk en onwezenlijk, maar...
Het is een klein zonnestraaltje in een donkere wereld.