Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

positief verrast, een eerste indruk

Trijntje
Trijntje

positief verrast, een eerste indruk Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6478

positief verrast, een eerste indruk Empty positief verrast, een eerste indruk

Bericht van Trijntje wo 29 apr 2015, 22:05

Vandaag was de hoorzitting. Natuurlijk, zou ik bijna zeggen, liep ik al sinds gisteren op aspirine om me in ieder geval een beetje overeind te houden.
Aangekomen bij het SGM wachtte me al gelijk de eerste verrassing: Per brief had ik te horen gekregen dat tassen niet mee naar binnen mochten, dus ik zat een beetje: moet ik dan alles los mee naar binnen nemen? Maar ik kon gewoon mijn tas meenemen.

De andere verrassing was dat niet de vertegenwoordigers van het tehuis en jeugdzorg gelijktijdig aanwezig waren. Ik vond dat niet positief, waarom niet allebei tegelijk?

Ik werd als eerste naar binnen geroepen en mocht een plaatsje kiezen. Wat me tegen viel en dat heeft met mijn trauma's te maken, was de kleine ruimte. Ik heb heel makkelijk het gevoel van opgesloten te zitten, maar ik heb mijn stoel aan het hoofd van de tafel gezet zodat ik in ieder geval naar buiten kon kijken.
Voor mij is dat belangrijk.
Tot kwam de vertegenwoordiger van het tehuis binnen. En daar komt de positieve verrassing: hij was heel positief, en ik had zeer zeker het gevoel dat hij aan mijn kant stond. Hij erkennen ruiterlijk dat er over de hele linie fouten zijn gemaakt en wat ik zeg: dat het een collectief falen is geweest. Hij is het er ook mee eens dat het dus ook collectief aangepakt moet worden.
Hij stelde zelf voor om de Raad voor de Kinderbescherming, samen met de vertegenwoordiger van Jeugdzorg, te benaderen en dan met de drie partijen tot een oplossing te komen.
Verder maakte hij de opmerking dat het allemaal wel heel lang duurde: Hij had de papieren vorig jaar juni gekregen, heeft daar binnen de termijn op gereageerd en daarna bleef het stil, tot nu.

Daarna kwam het gesprek met de bureau Jeugdzorg en ook hier was het een positieve ervaring. Met deze man had ik al een gesprek gehad in 2013. Ook hij is voor de collectieve benadering dus met de Raad voor de Kinderbescherming en ook hij vond net als de vertegenwoordiger van het tehuis voor een soepele manier om met de regeltjes om te gaan. Het kon niet allemaal alleen maar strikt juridisch bekeken worden.

Al met al waren de gesprekken met deze 2 vertegenwoordigers een positieve verrassing.
Over het SGM zelf ben ik iets minder positief: Zij bleven zeer hameren op de strikte juridische aspecten. Zij blijven beweren geen contact op te kunnen nemen met de Raad voor de Kinderbescherming. En tot mijn stomme verbazing blijkt dat de regelingen geen initiatief zijn van de overheid maar van Jeugdzorg Nederland en de instellingen die zich daarbij aansloten!
De overheid blijft dus geheel buiten schot! Ik moet dit even laten bezinken maar ik voel me wel een beetje belazerd door de overheid.
Ik begrijp nu ook beter waarom Opstelten (zoals ik in de wandelgangen gehoord heb) met tegenzin namens de overheid excuses aanbood. En dus ook de verantwoordelijkheid afschuift op Jeugdzorg en de instanties.
Ik heb toch begrepen dat er meer mensen zijn die problemen hebben met de RvdK. Ik heb ook nog maar een keer duidelijk gesteld dat het SGM dat dan terug zou moeten koppelen naar de overheid en verder ook nog eens heel duidelijk gemaakt dat het toch wel heel erg krom is dat kinderen eerst monddood gemaakt worden en dan nu te horen krijgen dat er nu in de regeltjes staat dat de instanties op de hoogte moesten zijn van het misbruik. Dat de kinderen van toen er dus melding van gemaakt moesten hebben. Hartstikke krom en dat dat ook teruggekoppeld moest worden. Dat gaat ook wel gebeuren maar pas als de regelingen gesloten zijn!!!!!!  Slechte zaak vind ik dat, waarom geen tussentijdse evaluatie?
Volgende slechte zaak vind ik ook dat het SGM zegt dat het wel 3 maanden kan duren voordat zij een beslissing? nemen. In hoeverre nemen zij een beslissing als ze stellen dat ze advies uitbrengen naar Jeugdzorg en de instanties? Er blijven dus nog wel wat vragen over. Maar goed dit is een eerste reaktie, ik heb nog wel even tijd nodig om het allemaal te laten bezinken. In ieder geval gaven beide heren van Jeugdzorg en instelling aan dat zij gewoon gaan beginnen met het overleg met de RvdK en niet wachten op het advies van het SGM. Beide vinden dat het al lang genoeg geduurd heeft.

Hoe verbazingwekkend is dit. Ik kan er eigenlijk nog niet over uit. Hulp uit onverwachte hoek!!!

Voor al die mensen die erg tevreden zijn met de uitkomst van het SGM: Van harte gefeliciteerd!
Voor alle anderen: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het SGM een beetje een farce is. De daadwerkelijke uitkomst is afhankelijk van Jeugdzorg en de instellingen.

Maar misschien zie ik het morgen wel allemaal iets anders. Maar voor nu een opgelucht Trijntje. Tijd om weer een beetje bij te komen.
flower

Admin
Admin

positief verrast, een eerste indruk Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21743

positief verrast, een eerste indruk Empty Re: positief verrast, een eerste indruk

Bericht van Admin wo 29 apr 2015, 23:31

Tjonge, de wonderen zijn de wereld toch nog niet uit zeg.. dat moet inderdaad nogal een verrassing zijn geweest voor je gezien de weinige tot geen hoop die je/we hadden op een positieve draai Rollende Ogen
Kan m'n ogen bijna niet geloven als ik dit lees..
En toch.. ja, de overheid heeft zich er weer met een leien dakje vanaf gemaakt en alles afgeschoven blijkbaar.. goh wat komt het toch goed uit dat alles geprivatiseerd is en alle overige verantwoordelijkheid afgeschoven wordt naar instellingen en jeugdzorg.. alles wat de overheid heeft gedaan is (en dan nog met moeite) sorry zeggen.. Boos 
En ja hoor, het bewijst maar weer dat we tegenwoordig in een sorry cultuur leven waarin alle verantwoording afgeworpen wordt door het zeggen van sorry het spijt ons zeer... en daarmee is het klaar :evil:

Enfin, ik ben blij dat jij er in ieder geval een positief gevoel aan over hebt gehouden Trijntje, je hebt er inderdaad lang genoeg over gedaan om tenminste dat te bereiken hé?
Fijn hoor, kun je in ieder geval met een blij gemoed aan je ballonvaart beginnen Lachen
Houdt het wel veilig daar in dat mandje.. we willen je graag heelhuids hier terug zien hoor !! :bye:

Trijntje
Trijntje

positief verrast, een eerste indruk Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6478

positief verrast, een eerste indruk Empty Re: positief verrast, een eerste indruk

Bericht van Trijntje do 30 apr 2015, 10:18

Het een onrustig nachtje, nog steeds een emotionele achtbaan, ik leek wel een op hol geslagen hoge SnelheidsTrijntje en moest dringend op zoek naar een noodrem. Midden in de nacht ben ik mijn bed weer uitgekomen en heb me aangekleed om naar buiten te gaan. Bij nader inzien was het toch geen lekker weer, dus heb ik de halve nacht in de huiskamer doorgebracht. Ik ben nog steeds niet bij gekomen van mijn verbazing. Ik zei altijd: Ik ben geboren toen ik 5 was en leef in een omgekeerde wereld: wat recht is is krom en andersom. De reaktie van beide heren zet dus weer mijn wereld op zijn kop, of te wel ze draaide mijn wereld weer terug.Natuurlijk weet ik helemaal niet wat er uit gaat komen, maar nu blijft de verbazing en de positieve verrassing. In principe gaven beide heren mij dus op alle fronten gelijk. Het blijft nog een beetje onwerkelijk.

Het SGM probeerde bij binnenkomst echt wel om mij op mijn gemak te stellen. Ik kwam als eerste binnen zodat ik een plekje uit kon zoeken, omdat de ruimte voor mij nogal beklemmend was werd en ook nog de tweede deur in de ruimte opengedaan zodat ik kon zien wat daar achter was en werd bij mij de keuze gelegd in welke stand de luxaflex stond., dus in zoverre probeerde ze echt wel mij tegemoet te komen. Tijdens zo'n gesprek drink ik heel veel water en dus moest er ook 2 x een sanitaire stop ingelast worden. Tja het moet er ook weer uit hé? en werd er tijd aangeboden dat ik buiten een sigaret ging roken. Op dat front waren ze dus heel voorkomend, maar ja de rol van het SGM lijkt er 1 van waakhond te zijn. Een beetje te misschien?

Het zal nog wel even een paar dagen duren voordat het allemaal echt bezonken is en de rust weer helemaal teruggekomen is, psychische en fysiek, maar ik heb geen enkele reden om over een paar dagen uit een mandje te springen (met of zonder valscherm). Dus ik kan daar gewoon van gaan genieten.

sunny

Adriana
Adriana

positief verrast, een eerste indruk Onders10

Registratiedatum : 16-10-13
Reputatie : 97
Aantal berichten : 29
Punten : 4086

positief verrast, een eerste indruk Empty Re: positief verrast, een eerste indruk

Bericht van Adriana vr 01 mei 2015, 12:35

Wat een verrassing voor je Trijntje, ik ben blij dat er toch iets positiefs voor je is uitgekomen en wens je veel geluk en plezier met je ballonvaart Duim omhoog

Trijntje
Trijntje

positief verrast, een eerste indruk Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6478

positief verrast, een eerste indruk Empty Re: positief verrast, een eerste indruk

Bericht van Trijntje vr 01 mei 2015, 21:20

Dank je Adriana. Ik hoop dat het gaat lukken dinsdag, de weersvoorspelling is niet zo best.

sunny

  • Reageren

Het is nu vr 29 maa 2024, 07:19