Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

    Helmondse therapeute komt met nieuw onderzoek naar seksueel misbruik bij peuters

    Admin
    Admin

    Helmondse therapeute komt met nieuw onderzoek naar seksueel misbruik bij peuters Oprich10

    Registratiedatum : 20-07-13
    Reputatie : 3489
    Aantal berichten : 4323
    Punten : 21742

    Helmondse therapeute komt met nieuw onderzoek naar seksueel misbruik bij peuters Empty Helmondse therapeute komt met nieuw onderzoek naar seksueel misbruik bij peuters

    Bericht van Admin ma 30 nov 2015, 15:27

    Helmondse therapeute komt met nieuw onderzoek naar seksueel misbruik bij peuters

    HELMOND - Kindertherapeute Lisette Kerssemakers helpt peuters die seksueel zijn misbruikt.
    Ze hoopt veertig kinderen uit haar doelgroep te vinden, die willen meedoen aan onderzoek naar haar speltherapie.


    Veilige ruimte
    Klinisch psycholoog Kerssemakers begon 25 jaar geleden met het ontwikkelen van haar methode, die er op neerkomt dat ze een veilige ruimte creëert, waarin kinderen samen met haar gaan spelen, meestal met poppen. 'POPP' heet de methode: 'Power of Projection in Play - de kracht van projectie in het spel. "Vaak kiezen kinderen één pop uit, die ze gaan verzorgen. Ze pakken ook dikwijls de dokterskoffer erbij. Kinderen die getraumatiseerd zijn, pijn hebben gehad, gaan op zoek naar de dokter in zichzelf. Ze waren passief slachtoffer, maar nemen in het spel het heft weer in eigen handen", zegt Kerssemakers.

    Volgens Kerssemakers heeft haar methode zijn nut haar meer dan eens bewezen. "Er gebeurt echt iets met kinderen. Je voelt de kanteling en ziet dat een bang passief meisje er na verloop van tijd weer stáát."

    Methode verspreiden
    Het promotie-onderzoek dat Kerssemakers momenteel doet aan de Radboud Universiteit, dient vooral om wetenschappelijk vast te leggen hoe - en dát - haar methode vruchten afwerpt. "Als het allemaal wetenschappelijk is vastgelegd, kan onze methode ook verder verspreid worden, wereldwijd." Voor haar onderzoek zou Kerssemakers de komende anderhalf jaar met veertig misbruikte kinderen en hun ouders uit Eindhoven, Helmond, Nijmegen en omgeving willen werken. Ouders kunnen zich melden via GGZ Oost-Brabant in Helmond.

    BRON: ED.nl

    Meer over de werkwijze van Lisette Kerssemakers:

    Lisette Kerssemakers ‘Hun autonomie is terug’

    Haar werkkamer staat vol poppen en dokterskoffers. Klinisch psychologe en psychotherapeute Lisette Kerssemakers promoveert op onderzoek naar de behandeling van seksueel misbruikte peuters en kleuters. “Je ziet getraumatiseerde kinderen, die door het misbruik alle controle kwijt zijn, groeien.”

    Waarom juist dit onderzoek?
    “In de loop van mijn twintig jaar praktijkervaring heb ik gezien dat jonge kinderen na seksueel misbruik in de spelkamer vaak tot dezelfde spelkeuze komen. Ze pakken een pop en de dokterskoffer en gaan in de weer met pleisters, babypoeder en verband. De pop moet beter worden gemaakt. Het kind identificeert zich met de pop, en wil de pop en daarmee zichzelf beter maken. Zo komt een heel intensief therapeutisch proces op gang, in een driehoek tussen kind, therapeut en pop. In feite hebben kinderen deze behandelmethode dus grotendeels zelf aangedragen. In mijn onderzoek ga ik na hoe dat werkt.”

    Is het niet een zwaar onderwerp om mee bezig te zijn?
    “Het geeft me eerder energie. Je ziet getraumatiseerde kinderen, die door het misbruik alle controle kwijt zijn, groeien. Bij binnenkomst fixeren ze zich volledig op de pop, identificeren zich ermee en projecteren er hun pijn en angsten op. Het gaat steeds een beetje beter, totdat de pop genezen is. Hun autonomie is terug. Op dat moment ziet het kind ook het andere speelgoed in de spelkamer en horen we ook van de ouders: ons kind is terug, het zingt en speelt weer. Het is een mooi parallel proces.”

    Je hebt zoveel praktijkervaring, waarom nu wetenschappelijk onderzoek?
    “Ik had al heel lang de behoefte om dit te onderzoeken. Door het drukke thuisfront kwam het er niet van, nu zijn de omstandigheden optimaal. Zowel voor mezelf als voor GGZ Oost Brabant; het past in de onderzoekslijn Internaliserende problematiek bij kinderen en adolescenten. Mijn verzoek werd enthousiast ontvangen, ik heb er uren voor gekregen en heb een ontzettend goed onderzoeksteam om me heen. Ik ontvang veel steun van de afdeling Opleidingen & Onderzoek, de bibliotheek en mijn eigen afdeling. Ook de samenwerking met de Radboud Universiteit is heel goed.”

    Hoe ziet je onderzoek eruit?
    “In de eerste fase maken we video-opnamen van de behandeling van zo’n tien tot vijftien kinderen. Met behulp van videocoding markeren we verschillende elementen van de behandeling en wordt een trainingskit opgesteld. We werken volgens de methode Trauma Focused cognitieve gedragstherapie, met helend spel als nieuw element voor de traumaverwerking. In fase twee worden therapeuten getraind. Zij verzamelen vervolgens praktijkgegevens in de behandeling van veertig kinderen. Natuurlijk regelen we heel zorgvuldig de toestemming van ouders en voogden.”

    Beïnvloedt het onderzoek je dagelijkse werk?
    “Jazeker, ik krijg veel meer oog voor de noodzaak en de mogelijkheden van wetenschappelijk onderzoek op andere terreinen. Ik zoek ook vaker naar de theoretische onderbouwing van bepaalde behandelingsmethoden, dat schat ik veel meer op waarde. Verder ben ik een voorstander van nog meer onderzoek; we hebben zoveel ervaring en data waar iets mee moet gebeuren.”

    Waar gaat je onderzoek uiteindelijk toe leiden?
    “Ik wil graag wetenschappelijk bewijs of de behandelmethode werkt en zo ja, hoe. Dan kunnen we spreken van een evidence based interventie. Als we een toolkit kunnen ontwikkelen en verspreiden, verlagen we de drempel die ook ervaren hulpverleners nog te vaak hebben om met seksueel misbruikte peuters en kleuters te werken. Dat zou ik al die peuters en kleuters zo gunnen. Want hoe eerder je als kind een trauma verwerkt, hoe minder ernstig de gevolgen zijn.”

    Wie is je grote inspirator?
    “Tijdens mijn studie leerde ik speltherapeute Philippien Molenaars-van Ekelen kennen, samen zijn wij begonnen om deze kinderen te begeleiden. Van haar heb ik veel geleerd. Ze is een paar jaar geleden overleden en het was haar grote wens om deze methode breder te verspreiden.”

    Lisette Kerssemakers

    Woont: Met man en twee van de vier kinderen in Eindhoven, de andere twee wonen op kamers

    Typerend: Teamspeler

    Ambitie: Zo mogelijk als derde onderzoeksfase deze methodiek vergelijken met EMDR voor peuters en kleuters

    BRON: ggzoostbrabant.nl


      Het is nu do 28 maa 2024, 18:16