Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Automutilatie om met je problemen om te gaan.

Admin
Admin

Automutilatie om met je problemen om te gaan. Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21733

Automutilatie om met je problemen om te gaan. Empty Automutilatie om met je problemen om te gaan.

Bericht van Admin wo 11 nov 2015, 22:51

Automutilatie om met je problemen om te gaan. 0a93a629-8cfe-4dcd-a6fd-5f17f2337987

Automutilatie om met je problemen om te gaan.

Het volgende onderwerp, is voor mij persoonlijk best een onderwerp wat voor mij erg diep ligt.
Omdat ik er zelf ook behoorlijk wat ervaring mee heb.
Toch heb ik besloten om er over te gaan schrijven, om zo me ervaringen om te zetten in iets waar ik wellicht andere mee kan helpen en om het taboe wat er op rust te doorbeken.

Wat is automutilatie?

Automutilatie (vaak afgekort tot AM) is het opzettelijk toebrengen van wonden op je eigen lichaam, als uiting van problemen die je hebt. Je spreekt ook wel van zelfverminking of zelfbeschadiging. Het is een vorming van uiting van gevoelens en emoties. Je bent hierbij niet bewust uit op zelfdoding. Door zichzelf te verwonden wordt de geestelijke pijn die ze hebben minder. Maar uiteindelijk maakt automutilatie je hele leven kapot. Er zijn heel veel verschillende vormen van automutilatie. Van heel licht tot heel ernstig.

Voor veel mensen is Automutilatie erg verslavend en ze kunnen er dan ook niet mee ophouden, hoe graag ze dit misschien ook zouden willen. Mensen die automutileren zijn zeker niet gek, en doen het ook niet om aandacht te trekken zoals vaak word gedacht. Ze weten vaak niet goed hoe ze hun gevoelens moeten uiten en gaan dat dan doen op deze ‘verkeerde’ manier. In Nederland doet ongeveer 1 op de 20 jongeren aan automutilatie.

Mijn ervaring met automutilatie:

Ik zal hieronder iets over mezelf te vertellen en de reden waardoor ik ging automutileren.
Ik heb veel meegemaakt in mijn leven, waaronder incest, verbaal geweld en fysiek geweld in mijn thuis situatie, seksueel misbruik door een thuiszorg medewerker, overlijden van mijn moeder toen ik 7 was, pesten op school, en nog verschillende andere trauma's en nare dingen.

Op mijn 14de ben ik uit huis gegaan omdat mijn thuis situatie niet veilig was en ik besloot voor mezelf te kiezen en mezelf in bescherming te nemen.
Op mijn 14de zocht ik een manier om met al mijn pijn, trauma's, nare gevoelens/emoties om te gaan. En die manier vond ik in automutilatie.

Ik ging langzaam aan wel over mijn problemen en trauma's praten nadat mensen veel moeite hebben gedaan om mijn vertrouwen te winnen.
Maar het automutileren was inmiddels zo verslavend en belangrijk voor me geworden doordat het me kalmeerde en even de pijn van buiten liet voelen ipv van binnen dat het me niet meer lukte om er mee te stoppen.

Het was mijn redding en copings mechanisme geworden om met al mijn problemen en met mijn nare gevoelens en emoties en trauma's om te gaan.

Inmiddels ben ik zo,n 7 jaar verder. En een paar opvang/hulp plekken verder en zo'n 3 jaar officieel in therapie om mijn trauma's te verwerken en om een sterkere persoonlijkheid te worden en met mijn problemen te leren omgaan.

En word ik steeds sterker, maar is automutilatie nog steeds iets wat een rol in mijn leven speelt, maar wel al veel minder als eerst.
En vind ik ook andere manieren om met mijn problemen om te gaan, tot zover mijn ervaring met automutilatie.

Waarom automutileert iemand?

Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden er zijn namelijk vele redenen waarom iemand zich zelf automutileert. Automutilatie komt ergens vandaan en heeft vaak een oorzaak of meerdere oorzaken. Veel mensen met trauma's doen zichzelf bijvoorbeeld pijn om te kunnen omgaan met hun trauma's.

De redenen van automutilatie kunnen zijn:

1.zichzelf willen straffen;
2.het kwijt raken van spanningen;
3.het omzetten van geestelijke pijn naar lichamelijke pijn.
4.het gebruiken van pijn om andere (onaangename) zaken te vergeten;
5.om jezelf een machtsgevoel geven doordat je zelf kan bepalen wanneer je pijn voelt en wanneer niet.
6.om het lege gevoel van binnen op te vullen;
7.om gevoelens te uiten die niet op een andere manier geuit kunnen worden.
8.uit zelfbescherming, dus om erger te voorkomen;
9.als uiting van agressie, de patiënt wordt er rustig van;
10.als minachting van het eigen lichaam.
11.bij depressiviteit.

De meeste mensen die zichzelf automutileren hebben pyschische problemen maar dat hoeft niet. Automutilatie komt vaak voor bij persoonlijkheids stoornissen, Complexe vroegkinderlijk traumatisering  etc.

Tips voor de omgeving om er mee om te gaan met mensen die zichzelf automutileren.

1. veroordeel het niet, en verbied het niet. Want dat werkt vaak averechts, bijvoorbeeld als je dreigt met als je jezelf automutileert dan zet ik je uit huis en moet je opgenomen worden, of met dat je geen vriendinnen meer wilt zijn met iemand als hij of zij het nog een keer doet, dat geeft de persoon die zichzelf automutileert alleen maar meer stress, waardoor de persoon in kwestie weer sneller kan gaan automutileren.

2. bied je hulp aan, bijvoorbeeld bied aan dat de persoon je mag bellen als hij of zij de drang heeft.

3. zorg goed voor jezelf, want wie niet goed voor zichzelf zorgt kan ook niet voor een ander zorgen.

4. bied aan om te helpen, om proffesionele hulp te zoeken als die er nog niet is.

5. leg de focus niet te veel op de automutilatie zelf want de automutilatie is niet het grootste probleem vaak het probleem wat er onder ligt dat moet aangepakt worden voor het iemand lukt om te stoppen of te minderen met automutilatie.

6. probeer de persoon in je omgeving los te zien van de automutilatie naast dat iemand zich automutileert ligt er vast nog een hele mooie persoonlijkheid onder die ook gezien en gewaardeerd mag worden.

Tips voor mensen die zichzelf automutileren:

Zoek een alternatief om te doen wat je kan doen op het moment dat je drang hebt tot automutilatie, dit kan van alles zijn. Probeer je emoties al te uitten voor de drang, dus als je merkt dat je het moeilijk hebt, probeer dan al te gaan signaleren en met iemand te praten bijvoorbeeld of iets anders wat de spanning vermindert. Zoek profesionele hulp want alleen kom je er vaak niet uit. Praat er over met iemand die je vertrouwt of lotgenoten.

Als het dan toch is gebeurt automutilatie:

1. Als het dan toch mis is gegaan met automutilatie verwijt het jezelf niet en word niet boos op jezelf, hier kom je vaak namelijk mee in vicieuze cirkel, want dan voel je je rot omdat je weer hebt geautomutileert en dan ontstaat de kans dat je jezelf weer gaat automutileren om die reden. Probeer in plaats daarvan te kijken naar hoelang je het al vol hebt gehouden zonder automutilatie.

2. Probeer goed voor je wonden te zorgen, en laat iemand die je vertrouwt er naar kijken indien nodig.

En tot slot wil ik zeggen tegen mensen die deze blog lezen en er nog niet begonnen zijn aan automutilatie wil ik zeggen:

Begin er niet aan, het is geen oplossing voor je problemen het maakt het alleen maar erger en je krijgt er lelijke littekens van.

Probeer in plaats van er met iemand over te praten die je vertrouwt of te schrijven over je problemen.

BRON: onthecht.wordpress.com

  • Reageren

Het is nu di 19 maa 2024, 03:45