Om zich af te reageren, schildert Trijntje Poolstra. Ze hoort bij de ’onrendabelen’, past niet in de hokjes en kan onmogelijk in het witte gedeelte komen. AFBEELDING TRIJNTJE POOLSTRA
Slachtoffer Trijntje Poolstra loopt al jaren van het kastje naar de muur en weer terug ’Die twee woorden: jij niet’
Door: [url=a.van.aarsen@hdcmedia.nl]Annet van Aarsen[/url]
Leiden ✱ Trijntje Poolstra uit Leiden, slachtoffer van zware mishandeling en misbruik in haar jeugdjaren, loopt van het kastje naar de muur. Ze krijgt overal te horen dat ze niet past, dat ze te duur is, dat er geen hulp is voor haar. Ze hoort bij de ’onrendabelen’, zoals ze dat zelf noemt. Ze viel op in de hele discussie rond Benno L. ,,Gun hem een tweede kans en laat u niet leiden door uw eigen angst en onmacht, maar gebruik dit om uw kinderen weerbaarder te maken. Ik kan daar niet genoeg op hameren’’, schreef ze in een ingezonden brief.
Maar ze liet er ook even fijntjes bij weten, dat het grote verschil hoe we in Nederland met daders omgaan en met slachtoffers haar enorm veel pijn doet. De keren dat zij een steuntje in de rug kreeg, zijn met gemak op één hand te tellen. Een schril contrast met het leger aan begeleiders en vrijwilligers dat klaar staat voor de man die de afgelopen weken het nieuws beheerste, Benno L.
,,Mijn hele leven heb ik die zelfde twee woorden gehoord: jij niet! Er gebeuren dan twee dingen met me’’, zegt Trijntje. ,,Ik word woedend, echt heel erg boos. Maar tegelijkertijd ben ik direct ook weer dat kleine meisje dat daar (ze wijst naar een hoek van het zaaltje waar we praten, red.) achter dat kastje in de hoek kruipt.’’ Ze ziet er fragiel uit, maar tegelijkertijd ook heel sterk. Ze weet precies wat ze niet wil vertellen en wat ze wél wil vertellen. Met zo iemand kan het niet slecht gaan. Of toch wel? ,,Ik kan er mee leven’’, zegt ze. ,,Ik kan er mee omgaan, met alles wat er in mijn jeugd is gebeurd. Maar ik kan dat niet met alles wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd. Ik heb het eigenlijk opgegeven.’’
Oké, die laatste tien jaar: het beginpunt wordt gemarkeerd met het moment dat Trijntje besluit om op te stappen uit een niet te best huwelijk. Fysiek had hij haar nooit wat aangedaan, maar hij had haar altijd wel het gevoel gegeven dat ze er niet toe deed. ,,Ik stond op straat, met lege handen.’’ Waar ze ook om hulp vroeg, ze werd weggestuurd. ,,De sociale dienst kon niks voor me doen en stuurde me naar maatschappelijk werk. Daar zeiden ze: we kunnen niks voor haar doen, want ze heeft geen adres. De crisisopvang, daar hadden ze geen plek en bovendien moest je worden doorverwezen. De huisarts stuurde me naar maatschappelijk werk en maatschappelijk werk stuurde me weer terug naar de huisarts. Zo ging het maar door. Ik was niet in staat om adequaat te reageren. Mensen die hulp nodig hebben, staan niet zo sterk in hun schoenen.’’
Er volgden nog meer afwijzingen. Of het nu ging om de vraag bij het arbeidsbureau of ze een re-integratietraject mocht volgen, of - vanwege de beschadigingen uit haar jeugd - een Wajong-uitkering, begeleiding door de GGZ of wat dan ook: overal was het antwoord ’nee’. ,,Bij geen enkele instantie wordt er gekeken naar de mens. Het gaat om de wetten en de regels. Pas je niet in dat hokje, dan moet je weg. Ik pas in geen enkel hokje.’’
Leiden ✱ Onder de kop ’de littekens van kindermishandeling’ stond het levensverhaal van Trijntje Poolstra al eens in de Nouveau. Een horrorverhaal dat begon toen haar moeder overleed, een verhaal met veel lichamelijk, geestelijk en ook seksueel misbruik.
Als vierjarige woonde ze bij haar opa en oma, waar ze leerde dat ze het beste haar mond kon houden. Niet veel later verhuisde ze naar haar vader en diens nieuwe vriendin. De vrouw peperde haar in dat ze een duivelskind was. Trijntje deed altijd wel iets verkeerd.
,,Dan sloeg mijn stiefmoeder me of ze liet me urenlang in een donkere gang staan’’, ver-
telde Trijntje in Nouveau. De huiskamer heeft ze nooit gezien. ,,Ik zat boven en werd gecommandeerd en afgeluisterd door een intercom.’’ Niemand zag iets, niemand deed iets, zegt Trijntje. ,,Ik was dan ook een ster in mezelf onzichtbaar maken. Ik deed wat er van me werd verwacht, verder hield ik me gedeisd.’’
De jeugdjaren hebben grote littekens achtergelaten. Maar zo onzichtbaar als ze als kind was, is de Leidse niet meer. Tien jaar geleden, toen ze op straat kwam te staan nadat ze besloot te scheiden, meldde ze zich aan als inspreker bij de Leiderdorpse gemeenteraad.
Ze droeg haar tien geboden voor -
-Ieder mens heeft recht op bescherming,
-Ieder mens heeft recht op een veilige omgeving,
-Ieder mens heeft recht op een steuntje in de rug...'
- en legde haar situatie uit.
,,Hoe kan je iemand die zó aan de grond zit overal wegsturen’’, vroeg ze.
Gisteren had Trijntje Poolstra een gesprek met de Leidse burgemeester Henri Lenferink, naar aanleiding van een brief die ze hem stuurde.
,,Ik weet niet of ik er wat aan heb, maar het was een goed gesprek.’’
Laatst aangepast door Admin op za 21 maa 2015, 12:23; in totaal 2 keer bewerkt