Ik moest het gewoon even kwijt.
Beste meneer Versteeg, mevrouw Wouters, meneer Asscher,
Hoe zou het zijn als je nooit tegen iemand Mama kunt zeggen, of Pappa? Nooit tegen iemand oom of tante kunt zeggen, of neef en nicht? Zelfs mijn broer en zus ken ik niet. Hoe zou dat zijn?
Dankzij de beslissingen van de RvdK weet ik dat: ik raakte alles kwijt. En NIEMAND, Niemand heeft ooit geprobeerd om mij daar iets van terug te geven!
Hoe zou het zijn als je alleen maar angst en pijn kent? Als je alleen maar gestraft en opgesloten wordt, alleen maar vernederingen, verdriet en eenzaamheid kent? (onvoorstelbaar he?)
En NIEMAND, Niemand die je ooit verteld heeft dat het JOUW schuld Niet was? Niemand die je eens troostte of hielp. Hoe zou dat zijn?
Na de Raad voor de Kinderbescherming kwam Jeugdzorg en het tehuis en het ging maar door en het ging maar door. Ik werd alleen niet meer geslagen en kreeg regelmatig te eten.
Hoe zou dat zijn?
Hebt U enig idee wat het betekent om als kind ALLEEN in een vijandige wereld te staan? Geen mens die zich om je bekommerd, geen mens die eens een goed woord voor je over heeft. (onvoorstelbaar hé?) Op mijn 14de gaf ik het op. “Ik was niets, ik was niemand. Er zou NIEMAND meer voor mij komen. Ik was een duivelskind en: IK mocht niet bestaan”
Dat is verdomd pijnlijk! En nog veel pijnlijker wordt het als IK dan ook NU tegen elke MUUR aanloop die er is!
Mijn hele leven heeft in dienst gestaan van anderen. Wat anderen van mij wilden, wat anderen vonden dat ik moest doen of zijn. Wat anderen vonden waar ik aan moest voldoen. Nooit heb ik mezelf mogen of kunnen zijn en altijd werd IK ontkend. Ik ben niet meer dan een postpakketje en/of een boksbal.
De lijst van ontkenning is lang: Mijn vader, de raad voor de kinderbescherming, jeugdzorg, het tehuis, de sociale dienst en zelfs mijn baas en mijn baan toen, de misbruikers, zowel lichamelijk als geestelijk en waar ik me niet tegen kon verweren. Als je geen basis hebt kan iedereen doen en laten met je wat hij wil.
Het enige wat ik kon doen was blijven vluchten, zowel letterlijk als figuurlijk. Zo ook een huwelijk in. Als getrouwde vrouw had ik ook geen recht op een uitkering. ( De wet veranderde nogal eens, maar mijn ervaring was toch al dat ik nergens recht op had).
Het huwelijk was voor mij een ramp maar ik was aan handen en voeten gebonden want ik had kinderen!
In 2004 vluchtte ik uiteindelijk mijn huwelijk uit. De knop ging om en het werd de hoogste tijd om nu eindelijk toch eens een volwaardig leven voor mezelf op te bouwen. Mét eigenwaarde en zelfrespect!
Maar dat was weer buiten de waard gerekend: De hulp die ik nodig had kon ik niet krijgen. Ik heb werkelijk de ballen van mijn lijf gevochten om overeind te kunnen blijven en te trachten iets op te bouwen. Tot op een bepaalde hoogte kon ik komen en toen was het: Pats boem: tot hier en niet verder!
Het is nooit mijn bedoeling geweest om een uitkering aan te vragen, maar na 6 jaar van bureaucratische frustraties was het voor mij wel genoeg. Mijn incasseringsvermogen stond nog maar op een heel laag pitje.
De klappen, de schoppen, de vernederingen en het ongeloof waren veel, lang en heftig en hebben zijn tol wel geëist.
In 2010 vroeg ik een Wajong aan: als ik dan geen hulp kan krijgen geef me dan in godsnaam een uitkering zodat ik voldoende BASIS heb om verder te kunnen. GEEF ME EEN KANS!
TJA, dan moet je naar het UWV, iets slechters is er niet denkbaar! Dat was de allerlaatste klap en die heeft me de das omgedaan. Weer word ik niet geloofd, weer wordt er op geen enkele manier rekening gehouden met mij.
En weer is het een officiële instantie die mij reduceert tot NIETS.
Mijn eerste kennismaking met het UWV was desastreus. Ik moest een kwartier in de wachtkamer wachten omdat de verzekeringsarts mijn dossier nog niet ingezien had. Toen werd ik binnen geroepen en hij was gelijk heel duidelijk: ik had niet uitgenodigd mogen worden voor een gesprek! Hij wilde ook geen gesprek met me voeren, hij wilde niet naar me luisteren en binnen 2 minuten stond ik weer buiten. Ik was daar niet alleen, maar ook mijn begeleider kon de man van het UWV niet zo ver krijgen om toch het gesprek aan te gaan. Ter plekke werd dus weer eens de grond onder mijn voeten vandaan geslagen. Ik ben op mijn fiets gestapt en heb uren door de polders gefietst om weer een beetje grip op mezelf te kunnen krijgen.
Al het andere contact met het UWV verliep niet veel beter, keer op keer werd weer de bodem on der me vandaan geslagen!
Ik voldoe aan de voorwaarden in de wet gesteld, maar omdat niemand mijn jeugd en de gevolgen daarvan kan bevatten wordt het zonder meer van tafel geveegd? Een jeugd zoals het mijne kan toch zeker niet bestaan in Nederland? Dus moet ik wel een grote fantast zijn!? Het maakt me zo ziek, het weggezet worden als leugenaar. Nee, hoor je bent geen zwaar getraumatiseerd kind, je hebt toch zeker je mavo diploma gehaald! Daarmee ontkent het UWV weer wie IK ben.
Het UWV was de laatste klap en dat is meer dan ik kan verdragen.
In oktober 2013 heb ik alles vernietigd wat nog enigszins aan mij doet denken. Ik heb mijn huis opgeruimd en zoveel mogelijk weggedaan zodat mijn kinderen niet alle rotzooi van mij op hoefden te ruimen. In november deed ik een zelfmoord poging( bekend bij Sander Band VWS).
Ik ben nog in leven, dat wil zeggen: ik word iedere morgen helaas nog steeds wakker en worstel me weer door een dag met een pijn van binnen die ik niemand toewens.
Ik heb gevraagd of iemand mij aan kan wijzen waar in de wet WAJONG staat dat ik daarvoor niet in aanmerking kom. Ik heb de wet bestudeerd en kan het niet vinden. Niemand heeft me dat tot nu toe aangewezen.
Dus ik vraag het nu aan U. Wijs me aan waar het staat in de wet dat ik geen recht heb op een WAJONG.
Wie is er verantwoordelijk voor de ellende van mijn jeugd? Wie is er verantwoordelijk voor dat ik alles van waarde kwijtraakte? Wie is er verantwoordelijk voor de gevolgen?
IK BEN DAT NIET!
Hoe zou het zijn als je nooit “MAMA” tegen iemand hebt kunnen zeggen?
Hoe zou het zijn als je groot moet worden met alleen maar angst, slaag, vernederingen, verwaarlozing, misbruik, verdriet, wanhoop, eenzaamheid?
Hoe zou het zijn als je uiteindelijk schoon schip wil maken, uiteindelijk je leven in wilt richten zoals het ooit bedoeld was? De schade zoveel mogelijk wilt herstellen, wilt helen.
Als je iets terug wilt hebben van zelfrespect, eigenwaarde, het RECHT op een normaal bestaan en alle officiële instanties tot en met de overheid zegt: Zoek het maar uit. Je voldoet niet aan de regeltjes, je bent te duur, te ziek of niet ziek genoeg enz..
Het maakt me misselijk, kotsmisselijk! Ik vind het walgelijk.
Niets van wat er in mijn jeugd gebeurd is kan ongedaan maken, niets kan me mijn jeugd en familie teruggeven. De littekens blijven. Maar zou het dan niet zo moeten zijn dat als ik de schade zoveel mogelijk wil herstellen en daar ook mijn uiterste best voor doe, de overheid me dan op zijn minst tegemoet zou moeten komen? En niet zoals nu: het op alle mogelijke manieren tegenwerken en de schade vele malen groter maken?
Wie is in de allereerste plaats verantwoordelijk voor mijn ellendige jeugd?
IK NIET!
Ik ben ook maar een mens. Het UWV was de nekslag, juist omdat ik aan de voorwaarden voldoe. Het UWV ontkent dat. En ZIJ hebben de macht. ZIJ weten wie ik ben wat ik gedaan heb, wie wat en hoe ik moet zijn. En gaan voorbij aan MIJ als persoon, als individu, voor wie alle jaren tropenjaren zijn geweest, omdat officiële instanties het altijd beter weten!
Iedereen weet het beter wat goed /juist en recht is voor mij, wat ik kan/mag/moet zijn en doen. Hoe is het in godsnaam mogelijk om een leven lang alleen maar NEE te horen? Alleen maar te horen: JIJ niet! JIJ hebt die rechten niet. JIJ voldoet niet aan wetten, regeltjes, normen en waarden. JIJ bent een STAATS kind, per definitie minderwaardig en jij valt per definitie buiten de wet! Jij hebt niets te willen alleen maar te doen en vóóral dankbaar te zijn!
Alleen had ik NOOIT een staatskind moeten of mogen worden! IK HAD FAMILIE, DIE MIJ DOLGRAAG HADDEN WILLEN VERZORGEN EN OPVOEDEN. FAMILIE DIE DIT OOK AAN MIJN MOEDER OP HAAR STERFBED BELOOFD HEBBEN.
Mijn oom, die toeziend voogd was, heeft jarenlang gevochten, maar de RvdK wist het beter.
De arrogantie van de RvdK.
De arrogantie van het UWV.
De arrogantie van de overheid.
Hoe lang nog? Hoe lang nog worden de fouten die gemaakt zijn MIJ aangerekend?
Trijntje Poolstra
ps; ik ga ervan uit dat dit mijn laatste mail is aan u, mits dhr. Asscher geen uitspraken meer doet over discriminatie, want dan ga ik ongetwijfeld door het lint en uit mijn dak.